Wednesday, May 9, 2007

forsøg på en brugbar definition

Som grundlag for en analyse af websites har vi fundet det hensigtsmæssigt at betragte æstetik i en kommunikationssammenhæng. Vi gør det med inspiration fra hhv. Lisbeth Thorlacius, der opstiller sin egen kommunikationsmodel for websites og fra Ole Thyssen der taler om formgivning som kommunikation.

Med baggrund i vores undersøgelser af æstetikbegrebet set i et filosofisk perspektiv ud fra Baumgartens oprindelige begreb og Thyssens nutidige refleksioner har vi uddraget følgende væsentlige karakteristika ved det æstetiske:

Det æstetiske er en iboende side af al kommunikation knyttet til mediets fysiske og sanselige karakter, men det er ikke nødvendigvis knyttet til en kommunikativ intention og et begrebsligt indhold[1].

Det æstetiske ”taler” til og gennem sanserne, det forklarer ikke, udsiger ikke, men viser. Dets særlige udtryk er form og modus[2]. Det stemmer modtageren på en særlig måde i forhold til det kommunikerede.

Dets kendetegn og virkemidler er: det sansede, det billedlige og semiotisk refererende, det sammenstillende og det mangetydige

I vores forståelse handler æstetik ikke om noget er smukt eller hæsligt om nydelse eller ubehag, men om graden og karakteren af appel. Det er ikke et spørgsmål om smag og præference, men et spørgsmål om nogle særlige virkemidler og kvaliteter.



[1] Thyssen: formgivning som kommunikation

[2] Wikipedia: In linguistics, many grammars have the concept of grammatical mood (or mode), which describes the relationship of a verb with reality and intent.

No comments: