Sunday, May 13, 2007

Æstetikkens inflydelse på brugeroplevelsen - udkast/stikord

Hvilken indflydelse har æstetikken ?
Hvad er det?
Hvordan man måle den ?

Alt har et æstetisk udtryk

Ligesiden tilkomsten af grafiske brugergrænseflader har man været opmærksom på det æstetiske udtryk i form af layout og styring af brugerens opmærksomhed [1], fokus har dog ligget på funktionaliteten .Det har med tiden udviklet sig og inddraget andre discipliner[2] og web sites anses i dag for at være æstetisk kulturelle objekter båret af digitalitet og teknologi.[3] Afgrænsningen af ”hvor æstetikken er” er flydende.

Thorlacius[4] beskriver 2 æstetiske funktioner der mere eller mindre tydeligt/bevidst kommunikeres via grafiskevirkemidler samt symboler,kompositioner, illustrationer, lyd, lysintensitet, bevægelser og disses sammenspil.

Vi kan have en fælles oplevelse af de æstetiske funktioner der er i et website – men vi kan ikke indbygge æstetiske funktioner som vil blive oplevet fælles af alle mennesker. Mennesker er forskellige, men en gruppe af mennesker kan have en fælles oplevelse af de æstetiske funktioner. Hermed kan de bruges i planlægningen af kommunikationen på websitet.

Menneskets opfatter på 3 niveaer
Visceral -ubevidste ,nu følelse , apperance – noget er biologisk og ”ens for alle”
Behavioral -the pleasure and effectiveness of use- funkionen
Reflective -self-image, personal satisfaction, memories – meningen med produktet , beskeden, kultur[5]

Æstetikken understøtter usability vs det handler om funktionalitet , æstetik er bare noget man smører på
- er det stadig relevant at have denne ”konflikt”

Det handler ikke om at finde konkrete metoder til at designe æstetiske websider

[1] interview
[2] A. jørgensen ”fra beregnig til æstetik”
[3] interview
[4] Visuel komm kap 5
[5] Norman – emotional design

Metode :

(Interview og test)

5 personer

den umiddelbare reakton – ikke lang tid , løse opgaver samt spørgsmål

Sites forslag :

http://www.google.dk/webhp

http://www.ilva.dk/

http://www.bang-olufsen.com/page.asp?bhcp=1

sammenholde med andre resultater

Litteratur:
Breindahl, C. (2006) Analyse af websider , analyse af billedmedier, Forlaget samfundslitteratur
Engholm,I. (2004) Webgenrer og stilarter, digitale verdener( pp 57-77), Gyldendal
Favrholdt, D. (2002) Æstetik og filosofi- seks essays, Høst
Gaskell, G. (2000),Individual and group interviewing, Qualitative researching with text, image and sound(pp 38-56), Sage publication
Heie,N.(1999) at tale til øjet, Grafisk litteratur
Jørgensen, A.H. (2004) fra beregning til æstetik , Digitale verdener (pp19-40), Gyldendal
Lidwell, W .. (2003) Universal principles of design,Rockport
Norman,D. A.(2004), Emotional design why we love or hate everyday things, Basic books
Thorlacius, L. (2002 Visuel Kommunikation på websites, Roskilde Universitetsforlag
Thorlacius,L. (2004) Visuel kommunikation på www, digitale verdener (pp 79-100), Gyldendal


Interview
Anker H Jørgensen, ITU 9/5 2007

Links
http://www.nordicom.gu.se/common/publ_pdf/168_003-016.pdf
Thorlacius, Lisbeth: "Æstetikkens rolle i webdesign". I: Nordicom Information. Årgang 27. Nummer 1. 2005. S. 3-15.

http://design.emu.dk/artik/06/38-sanser.html
Et stærkt webdesign appellerer til flere sanser
Sensory Branding kan også anvendes som metode på internettet
Af Inge Meincke Jørgensen, multimediedesigner
28. september 2006

http://design.emu.dk/artik/04/49-aestetik.html
Æstetik virker!
Hvorfor usability kan lære af kunst.
Af Michael Hammel, webdesigner, kunsthistoriker og ekstern lektor i webdesign ved IT-Universitetet i København
6. december 2004


Mangler
Usability test
Tractinsky’s test resultater



No comments: