Hvilken indflydelse har æstetikken ?
Hvad er det?
Hvordan man måle den ?
Thorlacius[4] beskriver 2 æstetiske funktioner der mere eller mindre tydeligt/bevidst kommunikeres via grafiskevirkemidler samt symboler,kompositioner, illustrationer, lyd, lysintensitet, bevægelser og disses sammenspil.
Vi kan have en fælles oplevelse af de æstetiske funktioner der er i et website – men vi kan ikke indbygge æstetiske funktioner som vil blive oplevet fælles af alle mennesker. Mennesker er forskellige, men en gruppe af mennesker kan have en fælles oplevelse af de æstetiske funktioner. Hermed kan de bruges i planlægningen af kommunikationen på websitet.
Visceral -ubevidste ,nu følelse , apperance – noget er biologisk og ”ens for alle”
Behavioral -the pleasure and effectiveness of use- funkionen
Reflective -self-image, personal satisfaction, memories – meningen med produktet , beskeden, kultur[5]
- er det stadig relevant at have denne ”konflikt”
[2] A. jørgensen ”fra beregnig til æstetik”
[3] interview
[4] Visuel komm kap 5
[5] Norman – emotional design
Metode :
(Interview og test)
5 personer
den umiddelbare reakton – ikke lang tid , løse opgaver samt spørgsmål
Sites forslag :
http://www.bang-olufsen.com/page.asp?bhcp=1
sammenholde med andre resultater
Litteratur:
Breindahl, C. (2006) Analyse af websider , analyse af billedmedier, Forlaget samfundslitteratur
Engholm,I. (2004) Webgenrer og stilarter, digitale verdener( pp 57-77), Gyldendal
Favrholdt, D. (2002) Æstetik og filosofi- seks essays, Høst
Gaskell, G. (2000),Individual and group interviewing, Qualitative researching with text, image and sound(pp 38-56), Sage publication
Heie,N.(1999) at tale til øjet, Grafisk litteratur
Jørgensen, A.H. (2004) fra beregning til æstetik , Digitale verdener (pp19-40), Gyldendal
Lidwell, W .. (2003) Universal principles of design,Rockport
Norman,D. A.(2004), Emotional design why we love or hate everyday things, Basic books
Thorlacius, L. (2002 Visuel Kommunikation på websites, Roskilde Universitetsforlag
Thorlacius,L. (2004) Visuel kommunikation på www, digitale verdener (pp 79-100), Gyldendal
Interview
Anker H Jørgensen, ITU 9/5 2007
http://www.nordicom.gu.se/common/publ_pdf/168_003-016.pdf
Thorlacius, Lisbeth: "Æstetikkens rolle i webdesign". I: Nordicom Information. Årgang 27. Nummer 1. 2005. S. 3-15.
Et stærkt webdesign appellerer til flere sanser
Sensory Branding kan også anvendes som metode på internettet
Af Inge Meincke Jørgensen, multimediedesigner
28. september 2006
http://design.emu.dk/artik/04/49-aestetik.html
Æstetik virker!
Hvorfor usability kan lære af kunst.
Af Michael Hammel, webdesigner, kunsthistoriker og ekstern lektor i webdesign ved IT-Universitetet i København
6. december 2004
Mangler
Tractinsky’s test resultater
No comments:
Post a Comment