Sunday, May 13, 2007

Webstetik afsenderperspektiv

Webstetik

Virksomheders æstetiske kommunikation på webbet set i et genre og stilperspektiv.

Problemstilling

For de allerfleste virksomheder er det ikke spørgsmål om at anvende websites, men alene et spørgsmål om hvordan dette medie anvendes inden for virksomhedens kommunikation. Blandt virksomhedens handlingsparametre - konkurrencemidler virksomheden suverænt kan fastlægge - fremstår internet og dermed webkommunikation som en unik mulighed for - over for sin direkte markedsmæssige bearbejdning og kontakt med målgruppe og øvrige interessegrupper, virksomhedens kunder - at demonstrere og udbygge eller tydeliggøre virksomhedens identitet og image.

Optimering af teknisk konstruktion, brugerfunktionalitet og æstetik skal selvsagt gennemsyre alle de aktiviteter i kommunikationen, som virksomheden har indflydelse på, således at den derigennem kan fremstå med en klar og afstemt identitet. Webbet er, i kraft af mediets udbredelse, og de visuelle og interaktive karakteristika, ingen undtagelse.

Denne del af opgaven vil omfatte den del af kommunikationsmodellen, der omfatter ”afsendersiden” – den faktiske og implicite afsender omfattende afsenderes intentioner, den ekspressive samt den emotive funktion baseret på ”Model til analyse af visuel kommunikation” [1].

Den æstetiske vinkel sætter fokus på analysen af samspillet mellem det visuelle og det kommunikative, men er principielt frigjort fra det specifikke indholdsmæssige kommercielle budskab på websiten.

Æstetikken har sine virkemidler (parametre), der har karakter af ingredienser og indgår i en samlet komposition: websiten. Ensartet anvendelse af virkemidler og ligheder i designmæssig komposition danner mulighed for en kategorisering af web siders udformning i designmæssige stilarter og branchemæssige genrer. [2] Gennem valg eller ændring af stilistiske udtryk udstiller virksomheden sit selvvalgte image for målgruppens vurdering og reaktion. Stilen er den ramme, som indsnævrer eller udvider, forstærker eller svækker anvendelsen af de æstetiske virkemidler. Hertil kommer de æstetiske konventioner som webbet trods sit korte livsløb allerede er præget af.
Webdesign drejer sig om at skabe den fremstilling eller udtryksform, der er bedst egnet til at kommunikere en konkret information. De æstetiske virkemidler er med til at forstærke og forøge budskabet tyngde, men er også underlagt virkelighedens restriktive vilkår for løsning af det konkrete problem, budget, tidsplan og kvalitetskrav.









[1] Thorlacius, L, i Visuel komunikation på WWW. Digitale verdener, red. Engholm, I og Klastrup, L., Gyldendal (2004)
[2] Engholm, I,: WWW.DESIGNHISTORIE –WEBSITES UDVIKLING I ET GENRE- OG STILPERSPEKTIV

Mullet, Kevin, Darell Sano: Designing Visual Interfaces, Sun Microsystems, Inc. USA (1995).
Matt, Haig: Public Relations on the internet , E-pr Kogan Page Ltd., UK (2000).
Jacobsen, Glenn: Branding i nyt perspektiv, Handelshøjskolens Forlag, DK (1999).
David Siegel: Creating Killer web sites, Hayden Books, USA (1996).
Andersen, T.F., Lindstrøm, Martin: MÆRKEVARER PÅ INTERNETTET, Børsen, DK
Pipes Allan: FOUNDATIONS OF ART + DESIGN, Laurence King Publishing, UK (2003).
Spool, J.M. m.fl.: WEB SITE USABILITY, Morgan Kaufmann Publishers. USA (1999).
Güere, H.N.: WWW CORPORATE IDENTITY, E-Graph-x, E (?).
Douglas, Noel m.fl. (ed,): WEBSITES GRAPHICS NOW, Thames & Hudson, USA (1999).
Yasdani, M m.fl. (ed.): ICONIC COMMUNICATION, Intellect Books USA (2000).
Pettersson, R.: INFORMATION DESIGN, John Benjamins Publishing Co. USA (2002).
Cato, John.: USER-CENTERED WEB DESIGN, Addison-Wesley, USA (2001).
Cloninger, C.: FRESH STYLES FOR WEB DESIGNERS, New Riders, USA (2002).
Zeldman, J,: DESIGNING WITH WEB STANDARD, NewRiders, USA (2003).

No comments: